10 juni 2011

Bok: Doktor Dahlqvists kokebok


Jeg ble for litt siden ferdig med å lese Doktor Dahlqvists kokebok. Hun har skrevet flere bøker tidligere, men jeg hoppet rett på denne.

Hun forteller sin historie, om hvordan hun aldri fikk bukt med de ekstra kiloene, og om hvordan hun ble sykere og sykere. Hun hadde fibromylargi med betennelse i skuldre, ledd, slimposer og senefester. Og spesielt de verkende og hovne skuldrene gjorde hverdagen veldig vanskelig. Hun hadde også søvnproblemer og mageproblemer, Og på tross av at hun selv er lege fant hun ingenting som hjalp henne å bli friskere. Veldig inspirerende å lese om hvordan omlegging til lavkarbo både tok bort sykdom og kiloer!

Du kan også bla. lese om kostholdets og ernæringsrådenes historie, sykdommenes historie, mer fakta om lavkarbo-kostholdet (hvordan legge opp en meny og et måltid, forslag til en 4-ukers meny med mer).

Som tittelen på boka indikerer innholder mesteparten av boka oppskrifter. Jeg har selv testet noen av disse. Bla oppskriften på mysli og ghee (klaret smør). Men skal definitivt teste flere av oppskrifene framover!

Den eneste negative tingen med oppskriftene - etter min mening - er at de aller aller fleste inneholder kremfløte! Og det er jo helt ok for de som elsker fløtesauser og som tåler melkeprodukter godt. Men litt mer variasjon kunne det vært i oppskriftene her.

Alt i alt en super og inspirerende bok som jeg vil anbefale til alle som er interessert i å gå ned i vekt, forbedre helsen sin eller er generelt interessert i lavkarbo!

Doktor Dahlqvist var med på Debatten på NRK i februar, programmet kan sees i sin helhet her.

Et annet innslag fra NRK::

Boken kan bla kjøpes her, eller gjør som meg - lån den på biblioteket! :)


'

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...